הרכבת ביפן היא מהמהירות בעולם, והיא מגיעה למהירות של 320 קילומטרים בשעה. תכנון הרכבת הציב כמה אתגרים, ואלו נפתרו בעזרת פתרונות מעולם החי:

אחד האתגרים היה ההתמודדות עם הרעש החזק שמקורו ממערבולות האוויר שיוצרת הרכבת. ההשראה לפתרון הבעיה הגיעה ממעופם השקט של דורסי הלילה (כגון ינשופים). לדורסי הלילה יש בקצות הנוצות מבנים דמויי מסרקים הבולטים משפת הנוצות הראשיות. המבנה המיוחד יוצר מערבולות זעירות אשר שוברות את המערבולות המרעישות הנוצרות מהתעופה ומפחיתים את הרעשים בתדרים של מעל לשני קילוהרץ. הטכנולוגיה אשר פותחה בהשראת דורסי הלילה נקראת מחוללי מערבולות, והיא משמשת כיום במטוסים וברכבות מהירות. 
בעיה אחרת שניצבה בפני המהנדסים הייתה אפקט גל הרעש ביציאה ממנהרה, שנוצר כאשר הרכבת עוברת בין שני תווכים בעלי לחץ אוויר שונה. במקרה זה השתמשו בשלדג כהשראה לפתרון הבעיה. כדי לצוד את טרפו, השלדג צולל למים במהירות. מבנה המקור של השלדג הוא המאפשר לו לעבור בין האוויר למים מבלי כמעט לאבד אנרגיה. קדמת הרכבת עוצבה בהשראת מקור השלדג.
למעלה מימין: Bubo scandiacus.מקור: Wikimedia commons. למעלה משמאל: Halcyon smyrnensis. מקור: EOL Images, Lip Kee Yap. למטה: רכבת מהירה. מקור: Flickr, Edz'sta
בתמונות: למעלה מימין: Bubo scandiacus.מקור: Wikimedia commons. למעלה משמאל: Halcyon smyrnensis.
מקור: EOL Images, Lip Kee Yap. למטה: רכבת מהירה. מקור: Flickr, Edz'sta

מקורות ומידע נוסף

Bhure and Jain (2011) Applications to fast and fuel efficient transportation. TechTalk@KPITCummins 4(4): 31-35
Bachmann et al. (2007) Morphometric characterisation of wing feathers of the barn owl

Tyto alba pratincola and the pigeon Columba livia. Frontiers in Zoology 4: 23
Lockard and Lilley (2004) The Airframe Noise Reduction Challenge. NASA/TM 2004:2004-213013

מאגר הידע