מטרת השיעור
  • התלמידים ייחוו את הקושי ההולך וגדל של הפקת משאב מתכלה לאורך זמן
  • התלמידים ישקלו את ההשלכות החברתיות, הסביבתיות והכלכליות של ניצול משאב בלתי מתכלה
  • התלמידים יזהו משאבים מתחדשים
הפעילות
התלמידים מדמים הפקה של דלק וחווים את הקושי בהפקה של משאב לא מתחדש.
הדפים העיקריים באתר משאבי הטבע
משך הפעילות
90 דקות
 
גיל
ד'-י"ב. הדיון יותאם לגיל התלמידים.
תחומי הדעת
מדעים, ביולוגיה, מדעי הסביבה, גיאוגרפיה, כלכלה
מיקום הפעילות
כיתה
ציוד וחומרים
  1. קילוגרם שעועית אדומה לכיתה של 25 תלמידים
  2.  2/3 כוס שעועית שחורה
  3. קערה לכל קבוצה של 12 תלמידים (בכל קערה שמים 1/2 קילו שעועית אדומה וחצי מכמות השעועית השחורה)
  4. שעון עצר
  5. דף נתוני הפקת דלק (אחד לכל תלמיד)
מושגי יסוד
  • משאבים מתחדשים ובלתי מתחדשים
  • גידול אוכלוסייה
  • מחסור במשאבים
 

מהלך הפעילות

חלק א' – היכרות עם המשחק (15 דקות, דיון כיתתי) 
 
  • הסבירו לתלמידים את המושגים משאב מתכלה ומשאב מתחדש. 
  • בקשו מהתלמידים לציין משאב מתכלה אחד ומשאב מתחדש אחד.
  • אמרו לתלמידים כי היום הם יקדחו כדי להוציא דלק, או משאב בלתי מתכלה אחר, והם ידמו שאיבה במשך שלוש שנים.

 

חלק ב' (30 דקות, בקבוצות)
 
עברו עם התלמידים על דף המידע. חלקו להם את הקערות ואת השעועית והסבירו להם שהשעועית האדומה מייצגת עפר והשעועית השחורה – דלק.
  • חלקו את הכיתה לקבוצות של כ- 12 תלמידים בקבוצה. כל קבוצה תייצג חברת דלק. אפשר לבקש מהם  (בקשו מהם לבחור שם לחברה.
  • מקמו את הקערות עם השעועית בכמה מקומות בחדר.
  • בחרו ארבעה תלמידים שישתתפו בשנה הראשונה של הקידוח ובקשו מהם לעמוד ליד הקערות. יתר התלמידים ימתינו לשנה הבאה. 
  • תנו לתלמידים 30 שניות להתחיל בהפקה של הדלק – בקשו מהם לאסוף כמה שיותר שעועית שחורה ולהשאיר את השעועית האדומה. 
  • אחרי 30 שניות בקשו מהתלמידים להפסיק לשאוב וספרו כמה זרעי שעועית שחורה אספו. כל זרע מייצג חבית של דלק. רשמו את הנתונים בדף המידע.
  • בקשו מארבעת התלמידים של השנה הראשונה ומשלושה תלמידים נוספים לעמוד ליד הקערה. אלו הם הקודחים של השנה השנייה. חזרו על אותו תהליך – שאיבה במשך 30 שניות – ורשמו את התוצאות. 
  • בקשו מארבעה תלמידים נוספים להצטרף וחזרו על התהליך. 
  • בקשו מכל חברה להציג את נתוני השאיבה שלה. 
  • בקשו מהתלמידים להשלים את דף העבודה. 
  • סכמו, בהתבסס על השאלות:
    • מה קורה כאשר משאב מתכלה נצרך ביתר במשך כמה דורות?
    • מהן ההשלכות של ניצול משאב טבעי?
    • באילו משאבי אנרגיה מתחדשים אפשר להשתמש כדי לספק את דרישות האנרגיה שלנו ומהם סוגי התועלת של מקורות אלו?.

 

חלק ג' – דיון (45 דקות)
 
  • מה קרה לתשואות הדלק כאשר מספר הקודחים גדל משנה לשנה? מה זה יכול לדמות (למשל עלייה בגודל אוכלוסייה, עלייה בשימוש)?
  • האם משנה לשנה היה קל יותר או קשה יותר לשאוב את השמן? (יותר קודחים יכולים לשאוב יותר דלק, אבל הדלק גם מידלדל במהירות גבוהה יותר, ויש צורך לקדוח עמוק יותר ובמקומות נוספים – זה מדמה את מאמצי הקידוח שיש להשקיע ככל שכמות המשאב המתכלה מידלדלת).
  • האם יש משאבים שכיום זמינים פחות מאשר בעבר? איזה משאבים? כיצד זה משפיע עלינו?האם אתם חושבים על דור העתיד כאשר אתם משתמשים במשאבים אלו?
  • דונו בדרכים לצמצום השימוש במשאבים מתכלים. סכמו את הדרכים ורשמו על הלוח.
  • ערכו רשימה של משאבים מתחדשים שאפשר להשתמש בהם במקום משאבים מתכלים.
  • מה קורה למשאב מוגבל כאשר יש גידול אין-סופי באוכלוסייה?
 
מחנכים מוזמנים לעשות שימוש שלא למטרות רווח במערך פעילות זה.
אין לעשות שימוש מסחרי כלשהוא או שימוש למטרות רווח בחומרים אלו.
 
הפעילות עובדה מתוך חומרי הלמידה של Facing the Future. עיבוד: צוות קמפוס טבע.
 
נשמח לקבל משוב ולשמוע איך הייתה הפעילות. בהצלחה!

משאבי הוראה