מטרות השיעור
 
  • התלמידים יבינו שמים הם משאב מתחדש שממוחזר כל הזמן.
  • התלמידים יבינו שאספקת המים המתוקים העולמית היא מוגבלת.
  • התלמידים ידונו בהשפעה העולמית של השימוש במים מתוקים וידונו בפתרונות למחסור במים.
הפעילות
  • התלמידים לומדים על משאבי המים בעולם ועל זמינות המים לשימושם של האדם ומינים אחרים.
הדפים העיקריים באתר משאבי הטבע
 

 

משך הפעילות
60 דקות
גיל
ד'-י"ב. הדיון יותאם לגיל התלמידים
תחומי הדעת
מדעים, ביולוגיה, מדעי הסביבה, גיאוגרפיה, כלכלה
מיקום הפעילות
כיתה
ציוד וחומרים
1. פוסטר מחזור המים
2. טריוויית מים
3. 1 ליטר מים במיכל נקי (אפשר להוסיף מעט צבע מאכל כדי שהמים ייראו גם ליושבים בסוף הכיתה)
4. משורה של 25 מיליליטר עם שנתות
5. טפי
מושגי יסוד
  • מחזור המים 
  • פיזור משאבי המים והשימוש בהם
  • שימור
 

מהלך הפעילות

חלק א' – היכרות עם המשחק (40 דקות)
 
  • עברו עם התלמידים על מחזור המים. 
    שאלו את התלמידים אם לדעתם המים הם משאב מתחדש או משאב מתכלה.
  • בקשו מהתלמידים לערוך רשימה של כל הדברים שהם עושים שצורכים מים. ערכו רשימה על הלוח וחלקו את השימושים השונים לפי שימוש ביתי, שימוש בחקלאות, שימוש בתעשייה.
  • שאלו את התלמידים אם הם יודעים כמה מים מתוקים יש על פני כדור הארץ וכמה ממים אלו זמינים לשימוש.
  • ספרו להם כי במהלך הפעילות תדגימו להם כמה מים מתוקים יש וכמה מהם זמינים לשימוש.

 

 
חלק ב' – פעילות בקבוצות (20 דקות)
 
  • הראו לתלמידים את המיכל עם המים.
  • הוציאו מהמיכל 25 מיליליטר ושפכו למשורה נקייה. כמות זו מייצגת את אחוז המים המתוקים על פני כדור הארץ.
  • מכמות זו הוציאו 70% – 17.5 מיליליטר. כמות זו מייצגת את אחוז המים שכלואים בקרחונים או עמוק בקרקע ועל כן כמעט אינה מוחזרים למערכת. היתרה – 7.5 מיליליטר, שהם פחות מאחוז מסך המים המתוקים – היא כמות המים שתומכת בקיום האדם לכל צרכיו – חקלאות, שתייה, רחצה, וכן נחלים, נהרות ומערכות מים מתוקים.
  • סכמו בהתבסס על השאלות:
    • כמה מים מתוקים זמינים קיימים בעולם?
    • מהן הסיבות והתוצאות של שימוש לא שווה במים ברחבי העולם?
    • כיצד זמינות המים והשימוש במים קשורים לנושאים עולמיים אחרים?
    • מה אפשר לעשות כדי לשמור על מקורות המים ולהגדיל את זמינות המים?

 

 
חלק ג' – הרחבה
 
  • מה קורה כאשר לאנשים אין מספיק מים לקיום הצרכים הבסיסיים?
  • מה קורה כאשר מקור מים מתוקים מזדהם? מדוע חשוב לשמור על מקורות המים מפני זיהום?
  • לאילו צרכים אחרים (מלבד צריכת האדם) משמשים המים?
  • כיצד אנו יכולים לצמצם את צריכת המים שלנו?
  • מה יקרה לפיזור המים המתוקים בעולם עם העלייה בגודל האוכלוסייה, בהתחשב בכך שיש כמות מים קבועה על פני כדור הארץ?
 
 
מחנכים מוזמנים לעשות שימוש שלא למטרות רווח במערך פעילות זה.
אין לעשות שימוש מסחרי כלשהוא או שימוש למטרות רווח בחומרים אלו.
 
הפעילות עובדה מתוך חומרי הלמידה של Facing the Future. עיבוד: צוות קמפוס טבע.
 
נשמח לקבל משוב ולשמוע איך הייתה הפעילות. בהצלחה!

משאבי הוראה